Home

Rejser

Slægtsforskning

Andre emner

Vores ferie i Kina oktober 2006.

( Ved tryk på F11 knappen får du fuld skærm.)

Her ses et kort over Kina, hvor vores rejserute er indtegnet. Vi startede i Beijing hvor vi havde 3 overnatninger, derefter fløj vi til Xian, hvor vi boede i 2 nætter. Så fløj vi til Guilin, hvorfra vi med bus kørte til den lille by Caoping, hvor vi boede 1 nat, herfra kørte vi til turist byen Yangshuo, hvor vi boede i 2 nætter. Derefter kørte vi med bus tilbage til Guilin, hvorfra vi fløj til Shanghai. Her boede vi i 2 dage, hvorefter vi fløj tilbage til Danmark efter en begivenhedsrig tur.

Her ser vi nogle af bygningerne i Kejserens Sommerpalads, som ligger lidt nord for Peking. De vandplanter der ses imellem bygningerne er Lotusblomster, man spiser rødderne.

Her ser vi et andet parti fra Kejserens Sommerpalads. Det blå man ser øverst i billedet er en del af den næsten 1 km. lange overdækkede korridor.

Denne store farvestrålende portal står ved enden af den overdækkede korridor. Den store sø man ser i baggrunden er udgravet med håndkraft.

Her igen et billede fra Sommerpaladset, båden er af marmor og står fast på søens bund.

En båd af nyere dato, som sejler turister over til den anden side af søen.

Mao's mausoleum på den Himmelske Freds Plads, der er stadig rimeligt lange køer af kinesere, som vil se Mao's balsamerede lig.

Zhengyangporten som ligger i den sydlige ende af den Himmelske Freds Plads.

Folkets store hus, som ligger ved den vestlige side af den Himmelske Freds Plads. Bruges til de store partikongresser. Man ser tydeligt resultatet af etbarnspolitikken når man færdes, hvor der er mange kinesere

Den Himmelske Freds Port ved den nordlige ende af den Himmelske Freds Plads, det var på denne balkon Mao blev hyldet.

I anledning af oktoberfesten var der udsmykket med blomster på den Himmelske Freds Plads, det er folkets hus man ser i baggrunden.

En anden udsmykning på pladsen var denne model af den store Yangtze dæmning.

Den Himmelske Freds Port, som også er indgang til den Forbudte By. Denne er et kæmpe bygningskompleks, som var bolig for kejserne og deres stab, på omkring 100.000 personer.

Fra den Forbudte By, der er store restaureringsarbejder igang således at det hele ser flot ud til Olympiaden i 2008.

Et parti fra den Forbudte By, disse store krukker stod overalt. I kejsertiden var de fyldt med vand som kunne bruges ved ildebrand. Denne krukke var engang forgyldt, men under bokseropstanden prøvede man at skrabe guldet af.

Igen fra den Forbudte By, der lå mange hundrede af denne type bygninger indenfor murene.

Fra en anden af de store seværdigheder i Beijing nemlig Himlens Tempel Park, den ligger ca. 3 km. syd for den Forbudte By. Som det også ses på billederne er bygningerne gjort fine og præsentable til Olympiaden.

Det meget kendte Qinian Dian ( Templet for bøn om god høst ), som ligger i forbindelse med Himlens Tempel Park. Bruges ofte som logo for Kina.

Som det er kotume besøgte vi forskellige fabriksudsalg, som havde ting som turister var interesserede i at købe. I den forbindelse var der næsten altid også en demonstrationsfabrikation her ses hvordan man laver emalje på kobber.

Her ser vi Udødelighedens Vej ( Åndealleen ) som ligger i forbindelse med Ming gravene 50 km. nord for Beijing. De ligger i en smuk lukket dal, hvor der er mange plantager med forskellige frugttræer.

Fra indgangen til en af Minggravene. Der ligger et større antal af disse grave i området, ikke alle er så fint restaureret som denne. Iøvrigt har komplekset omkring Minggravene mange lighedspunkter med Kongernes Dal i Ægypten.

Den kinesiske mur ved Mutianyu. Da muren overalt følger de højeste bjergkamme, er der her en svævebane som fører op til muren. Bygningen af muren startede allerede 500 år f. Kr. men det meste blev først bygget omkring år 1400 e.Kr.

Med passende mellemrum er der vagttårne.

Som det ses er der ikke mange steder på muren, hvor det går lige ud.

Den sydlige port i bymuren omkring byen Xian, som under Tang dynastiet var hovedstad og kejserby. Xian er en af de få kinesiske byer, som har beholdt og vedligeholdt deres gamle bymur.

Bymuren er meget imponerende, 12m høj og 12m bred, man ser her hvorledes muren bruges til promenade og til cykelsti.

Her ses den indvendige side af bymuren, de gamle huse som ligger op til muren bliver ført tilbage til deres oprindelige smukke udseende.

Vildgåspagoden i Xian, pagoden som blev bygget under Tang dynastiet omkring år. 650 er en del af et buddistisk tempelkompleks.

I Xian så vi en meget smuk Tang-teater forestilling.

Xian. I mellem bymuren og voldgraven var der indrettet parker. I disse parker var der mange kinesere der dyrkede forskellige former for idræt bl.a. tai-chi, som ses her.

Lidt øst for Xian ligger museet for kejser Qin Shihuangs terrakottakrigere. Det er et mega turistetablissement, som er blevet bygget op siden man i 1976 fandt  gravene i forbindelse med udgravning til en brønd. De 7000 terakotta krigere blev gravet ned som en del af et mausoleum for Kinas første kejser som regerede omkring år 200 f.Kr.

Den første gravhvælvning som blev åbnet i 1979. Da man fandt gravene var alle figurerne knust, så det har krævet et enormt arbejde at få samlet figurerne igen, som det ses til venstre.

Igen fra gravhvælving nr. 1, alle figurerne er i normal menneskestørrelse.

Fra hvælving nr.3. Her fandt man kommandocentralen, som her er repræsenteret ved officerer og deres 4 heste.

Her er vi kommet til Guilin området, nemlig til den lille by Caoping, dette er vores hotel, meget lidt luxuriøst vel nærmest noget under dansk vandrehjemsstatus, dog var der aircondition. Men som det ses var omgivelserne utroligt smukke, måske de smukkeste i hele Guilinområdet.

I Caoping så vi de store Krone drypstenshuler, de er så store, at man sejler rundt i både.

Et landskab vi kom forbi da vi gik fra grotten til vores hotel, desværre var der en del dis da vi var der. Hotellet hedder også meget sigende "Foggy Resort".

I de mindre landsbyer, her Caoping, så vi ofte at der var ført et mindre vandløb igennem byen det blev som det ses her brugt til rensning af grønsager, vask af tøj og rensning af ænder og høns.

Hovedgaden i Caoping, floden ligger for enden af gaden.

Caoping. Et parti fra floden Li som løber igennem byen.

Caoping. Transport af varer på floden Li.

Vi kørte med bus af smalle bjergveje fra Caoping til turistbyen Yangshuo, her et parti fra turen, man ser de frodige rismarker mellem bjergene.

På vejen til Yangshuo  gjorde vi holdt i byen Xingping, hvor vi sejlede nogle timer på floden Li.

Et parti fra sejlturen.

På sejlturen lagde vi ind ved en lille landsby, som vi her ser fra taghøjde.

Vi er nu kommet til Yangshuo, herfra tog vi turen til Månebjerget på cykel.

Her er vi lige under Månebjerget, de lokale bondekoner tjente lidt penge ved at følge turisterne de 800 trin til toppen. Undervejs bragte de lidt kølighed med deres vifter, ligesom de var leveringsdygtige i softdrinks til overpris.

På turen til Månebjerget spiste vi frokost hos en lokal bondemand, her ser vi hans vandforsyning, vi drak dog flaskevand.

Månebjerget trappen derop har 800 trin.

Vores hotels have i Yangshuo.

På Lisas hotel i Yangshuo prøvede vi at drikke slangeblod og spise slangekød, det er slangekødet vi ser her, det smager som en mellemting mellem kylling og ål.

Shanghai. Den nye bydel Pudong set fra promenaden The Bund. For 10-12 år siden var området med de mange skyskrabere bar mark. Fjernssynstårnet som hedder Orientens Perle er med sine 468 m. Asiens højeste bygning og verdens tredie højeste. Den høje bygning til højre for tårnet er Jinmao bygningen og lige bagved skimter man det halvfærdige Shanghai World Financiel Center.

Shanghai museum et nyt og meget flot museum, som ligger ved folkets park og indeholder klassisk kinesisk kunst, museet skulle være Kinas bedste museum.

Jinmao skyskraberen, som ligger i Pudong er med sine 420 m., Kinas højeste bygning ( verdens femte højeste ), de øverste 35 etager er Grand Hyatt hotel. Vi var oppe i udsigtsplatformen på 88. etage og så her, hvorledes man er igang med, lige ved siden af, at bygge Shanghai World Financiel Center, som med sine 492 m. bliver verdens højeste.

Her er vi på besøg i et perlecenter, det ses her hvorfor ferskvandsperler er meget billigere end saltvandsperler. Som det ses indeholder denne ferskvandsmusling mange perler, op til 50 og det tager kun 3 måneder at opnå denne størrelse. Kina har 50% af verdens produktion af perler.

Fra den meget flotte kinesiske Bazar i Shanghai.

En af de store indkøbsgader i Shanghai, Nanjing Rd.

Udsigt fra The Bund Shanghais berømte havnefront, til venstre (kan ikke ses på billedet) for havnefronten ligger de gamle bygninger i kolonistil fra dengang omkring 1900, da Kina var regeret af udlændinge.

Fra Pudong bydelen til den nye internationale lufthavn kørte vi i dette tyskudviklede magnettog, hastigheden kom op på 431 km. i timen.

Den nye internationale lufthavn i Shanghai er imponerende stor, her er vi i afgangshallen.