Home

Rejser

Slægtsforskning

Andre emner

Vores ferie i Sydafrika oktober 2007.

( Ved tryk på F11 knappen får du fuld skærm.)

Her ses et kort over Sydafrika, hvor vores rejserute er indtegnet. Vi startede i Johannesburg, hvor vi havde 1 overnatning, derefter kørte vi via Pretoria til Pilanesberg nationalpark, hvor vi boede i 2 nætter. Så fløj vi fra Johannesburg til George, hvorfra vi med bil kørte til Knysna, her boede vi i 2 nætter. Medens vi boede her besøgte vi Tsitsikamma Nationalpark og Oudtshoorn. Efter 1 overnatning i George fløj vi til Cape Town hvor vi boede i 4 nætter. Medens vi boede i Cape Town var vi på udflugter til Cape Point (Kap det Gode Håb) og til vinruten ved Franschhoek og Stellenbosch.

Her ser vi et parti fra Johannesburgs centrum. På fortovet var der små boder. Det var et område som vi så fra indersiden af en bil med aflåste døre.

Her ser vi et parti fra Johannesburgs "Old Fort" fængsels kompleks. Her er også den nye forfatningsdomstol placeret. På billedet ser man det kvinde fængsel, hvor bl.a. Winnie Mandela har siddet.

Et lille indkøbscenter i en af Johannesburgs mange forstæder.

Voortrekker monumentet som ligger lidt udenfor Pretoria. Et monument over Boernes kamp mod naturen og deres kampe mod Zuluerne. Det blev bygget 1937- 1949.

En del af anlægget omkring Voortrekker monumentet. Muren viser hvordan boerne når de skulle forsvare sig placerede deres vogne i ring, så de dannede en slags fort.

På den indvendige side af monumentet var der en frise i italiensk marmor som illustrerede Boernes historie.

Paul Krugers bolig og residens i Pretoria. Han var præsident i Boerrepublikken Traansvall 1883-1900. Han blev besejret i en krig med Englænderne og levede sine sidste år i Schweiz. Det var også ham som startede Kruger Nationalpark med det formål at have et sted at gå på storvildtjagt, da de store dyr var ved at være væk i de dyrkede og beboede områder.

Den centrale plads i Pretoria "Church Square" med mange af de gamle officielle bygninger.

De bygninger som huser den nuværende regering ligger i en smuk park lidt uden for Pretoria, her udsigten ind over byen.

Her ser vi regeringsbygningerne. Der er 2 fløje som skal repræsentere den sorte og hvide del af befolkningen.

I Pretoria er der en lov om at alle gader og veje skal have de smukke Jacaranda træer som vejtræer. Her en lille gade med blomstrende træer.

Vi er nu kommet til Pilanesberg Nationalpark, hvor vi boede på Ivory Tree Game Lodge. Den bestod af en hoved bygning og ca. 60 hytter som denne. Lodgen lå inde i nationalparken og der var kun et 80cm. højt hegn som forhindrede at dyrene (Løver Elefanter Næsehorn med mere) kunne komme ind på lodgens område.

En tur i nationalparken tidligt om morgenen. Vi startede allerede kl. 5.30 om morgenen så vi kunne se dyrene medens de er aktive. Midt på dagen er det jo varmt, så dyrene ligger for det meste et skyggefuldt sted og er svære at få øje på.

Nogle steder i parken var der lavet indhegninger, således at det var sikkert at stå ud af bilerne. I forbindelse med denne plads var der også et sikret skjul ved et vandhul, hvor vi bl.a. kunne se flodheste.

Her ser vi nogle af de mange forskellige antilopetyper der var i parken. Det meget grønne græs vi ser her, er en følge af, at der har været brand i området forårsaget af et lynnedslag. De steder, hvor der ikke har været brand står der højt vissent græs, som gør det vanskeligere for dyrene at få fat i det nye græs.

Et termitbo, det er bygget af lerjord.

Pilanesberg nationalpark som er på 50.000ha. Landskabet er opstået omkring en 1200mill. år gammel vulkan. Søen vi ser er resterne af krateret og bjergene bagved er vulkanranden. Området som er ret frugtbart har tidligere været et landbrugsområde og man kan stadig se rester af de gårde og andre bygninger der har ligget her.

Her ser vi Lodgens hovedbygning med reception, bar, restaurant og swimmingpool.

På vores aftentur i parken mødte vi denne elefantflok. En måned før vi var der, var en ranger tæt ved at blive dræbt af en stor hunelefant i forbindelse med at han var på vandretur i parken med en flok turister. Vores ranger fortalte at han under en vandretur med turister var blevet angrebet af et næsehorn så de alle måtte kravle op i de nærmeste træer.

En flodhest i dens vandhul, den gaber som advarsel om at vi er kommet for tæt på.

Her ser vi fra hovedbygningen nogle af Lodgens hytter. Lige over skråningen med det grønne græs ser man det lille hegn, som skal forhindre de vilde dyr fra parken i at komme ind på Lodgens område.

Her er vi så kommet til Garden Route, vi ser det hotel vi boede på i Knysna, det er byen vi ser på den anden side af fjorden. Hotellet var bygget op omkring et 150 år gammelt gods, hvor den gamle hovedbygning fungerede som reception og restaurant.

Værelserne, som bestod af hytter som denne, havde køkken, dagligstue med pejs, soveværelse og badeværelse.

Her er hovedbygningen, morgenmaden blev indtaget under halvtaget og i haven ved parasollerne.

Byen Knysna ligger ved en fjord og er et rigtigt turistområde. Fra havnen kan man i udflugtsbåde som denne hjuldamper sejle ud til fjordens udløb som afgrænses at stejle klipper.

Man ser her, hvordan fjorden, ved hjælp af åbningen i klipperne, er forbundet med havet. Foran åbningen ser man en lav ø som nu er ved at blive bebygget med sommerhuse.

Her udsigt over Plettenberg Bay, den ligger imellem Knysna og Tsitsikamma og det er Sydafrikas dyreste ferieby

Her et billede fra Tsitsikamma Nationalpark, det er Storms River man ser i baggrunden.

Havneområdet i Knysna, som var et rigtigt turistcenter med hoteller, mange forretninger og restauranter.

Et parti fra byen George, som vi passerede på vores vej over bjergene til Oudtshoorn.

På vej til Oudtshoorn, til venstre ser vi landbrug med kornmarker og fårehold.

Hovedgaden i Oudtshoorn som er centrum for strudseavlen i Sydafrika. Landskabet her er helt anderledes end ude ved kysten, her er meget varmt og nærmest ørkenagtigt.

30 km. nord for Oudtshoorn ligger nogle meget store underjordiske hulesystemer nemlig "Cango Caves". Her udsigten fra indgangen til hulerne. Man ser i baggrunden det meget golde landskab.

Nogle af de meget flotte formationer i hulerne.

Vi besøgte denne strudsefarm lidt uden for Oudtshoorn. Da man startede strudsefarmene omkring år 1900, var strudsefjerene lige så dyre pr kg. som guld. Idag er det skindet som er det mest værdifulde, det bruges til dyre tasker.

Hovedbygningen til farmen. Da den blev bygget omkring 1900 var der en utrolig rigdom omkring strudsefarmene, så de blev bygget som paladser (fjerpaladser) med de dyreste materialer importeret fra hele verden. Denne farm ejes af en jødisk familie, oprindeligt var de fleste strudsefarme jødisk ejet. Efter 1. verdenskrig faldt priserne på fjer så mange gik fallit.

Her haven fra vores hotel i George. Hotellet lå lige op af en golfbane som man ser i baggrunden.

Fra George fløj vi med dette lille fly til Cape Town.

Udsigt fra vores hotel i Cape Town (Victoria og Alfred Hotel) som ligger i Waterfront området.

Cape Town Waterfront er et kæmpe turist og indkøbscenter som er bygget op på det gamle havneområde og som går for at være Syfafrikas største turistattraktion. På særlige steder i området er der forskellige indfødte grupper der optræder, som det ses forventer de en lille erkentlighed. Til forskel fra det man ser andre steder har man beholdt de oprindelige aktiviteter i havnen. I baggrunden ser man et skib i tørdok.

Man kan komme op på toppen af Taffelbjerget ved hjælp af en svævebane, uheldigvis var der regn og tåge da vi var der. Her endestationen på toppen af Taffelbjerget.

Udsigten på vejen ned. Gulvet i kabinen drejer rundt under turen og der er plads til 65 personer.

Udsigt fra bjergtoppen "Signal Hill". Den ø man ser øverst til venstre i billedet er Robbin Island, hvor Mandela sad fængslet i mange år. Til højre i billedet er man igang med byningen af et nyt fodboldstadium til VM 2010.

Malajkvarteret med Signal Hill i baggrunden, her bor hovedsageligt efterkommere af de første asiatiske muslimske malajslaver.

Borgen "Castle of Good Hope", som er Sydafrikas ældste bygningsværk, den blev påbegyndt i 1666.

Parlamentsbygningen i Cape Town. Sydafrikas parlament har jo hjemme i Cape Town, hvorimod regeringen har hjemme i Pretoria.

"Gold of Africa" museet med oprindelig afrikansk guldkunst.

Kajen lige foran vores hotel.

Alfreds havnebassin, det er vores hotel i baggrunden til venstre.

Et parti fra havnen. De forskellige kajer var forbundet med oplukkelige broer, så turisterne kunne komme rundt, her en klapbro, andre steder var der drejebroer.

Her Clock Tower med terminalen til færgerne til Robbin Island i baggrunden.

Victoria havnebassinet med det store Table Bay Hotel i baggrunden til højre. De lavere bygninger til venstre er et kæmpestort indkøbscenter.

Her er en lille del del af det meget store indkøbscenter.

Udsigten fra vores hotelværelse.

Udsigten fra vores hotelværelse i dagslys, det er Taffelbjerget i baggrunden.

Vi ser her bjergkæden de tolv apostle som ligger syd for Taffelbjerget.

Fiskerbyen Hout Bay som ligger lidt syd for Cape Town, herfra sejlede vi med denne båd ud til Duiker Island, hvor der er tusindvis af ynglende sæler.

Duiker Island med masser af ynglende sæler.

Her Kap det Gode Håb naturreservatet med forskellige sjældne planter bl.a. lyng som samlet kaldes fynbos.

Her Cape Point en pynt som ligger lidt øst for Kap det Gode Håb.

Pynten her øverst i billedet er Kap det Gode Håb.

Det gamle fyrtårn på Cape Point

Den afrikanske Pingvin som bl. a. lever ved Boulders Beach, som ligger på Cape halvøen.

Stranden ved Muizenberg, som ligger lidt sydøst for Cape Town.

Fra Kirstenbosch Botaniske Have, det er Sydafrikas største og ældste botaniske have anlagt sidst i 1800 tallet. Den ligger på bagsiden af Taffelbjerget.

I haven findes denne model af en oprindelig afrikansk hytte.

Et eksempel på Protea blomster som er Sydafrikas nationalblomst, den findes ligesom roser i mange varianter.

Et andet område i Kirstenbosch botaniske have.

Vi besøgte vinområderne nord for Cape Town. Her en vingård i nærheden af Paarl.

Vi er her på vej til vinbyen Franschhoek, en lille meget charmerende vinby og gourmetcentrum, flere af Sydafrikas bedste restauranter ligger i byen.

Hovedgaden i Franschhoek, vinmarkerne ligger op af bjergskråningerne lige udenfor byen.

En typiske gade i den største af vinbyerne Stellenbosch.

I Waterfrontområdet i Cape Town var der pladser som denne hvor man kunne høre lokale musikere underholde.

Hør dem spille . Klik her.
Tryk evt. "Åbn fil" nederst på skærmen i venstre hjørne.
Virker kun på PC

Waterfront området med Taffelbjerget i baggrunden, set fra restaurant terrasserne ved det store indkøbsscenter ved Victoria havnebassinet.